han-yvonne-spanje-portugal.reismee.nl

Spanje/ Portugal dag 2

10-08-2016

Vanmorgen om 08.15 in de bus richting Toledo. Wat is dat een mooie stad! Veel oude gebouwen. Toledo is een historische stad. Een van de bekangrijkste oude steden van Spanje. Voor Madrid was dit de hoofdstad. Het heeft mooie stadsmuren en het heeft een moors- christelijke geschiedenis. Om in de oude stad te komen werden we afgezet bij een enorme roltrap, die in delen de berg op ging waarop de stad Toledo vroeger is gebouwd. Eerder was pad of trap waarlangs je naar boven kon. Alleen de bewoners zelf mochten er met de auto komen. Het heeft ook een Joodse wijk, waar we doorheen zijn gelopen. In de synagoge valt op, dat er zowel moorse als christelijke invloeden zijn aangebracht in de loop der jaren. Het is uiteindelijk een museum geworden. We zijn ook in een voorportaal van een kerk geweest waar het befaamde schilderij van El Greco hangt, waarop afgebeeld wordt dat een burgemeester van Toledo door engelen naar de hemel gebracht wordt. De stad heeft prachtige kleine straatjes. Leuk om doorheen te lopen. We hebben met uitleg van de plaatselijke gids een grote kathedraal bekeken. Daar was o.a. een enorme monstrans te zien van 2.5 m hoog, die van goud en edelstenen is gemaakt. Deze wordt nog steeds 1x per jaar gebruikt bij de processie. De man die het gemaakt heeft is er 4 jaar mee bezig geweest. Hierna hebben we op eigen gelegenheid nog rond gelopen. Daarna weer terug naar t hotel in Madrid.

peter en linda

Mooie reis en wat hebben jullie al veel gedaan!
Zijn benieuwd naar de foto s.

Wibbina

Weer genoten van een mooi reisverhaal! Bedankt! Xx