han-yvonne-spanje-portugal.reismee.nl

Spanje/ Portugal dag 8 en 9

16-08-2016 en 17-08-2016

Vandaag hebben we de (verdedigings) toren van Belém bekeken. Belém is een oude wijk in Lissabon. Hierna hebben we het Jerónimosklooster bekeken. Dit is nu in gebruik als museum. Wij zijn er niet binnen geweest. De kathedraal er naast zijn we wel in geweest. Deze is in vroeggotische stijl, met dubbele muren. Verder met de bus langs de Taag gereden. Bij een fotostop was er op een plein een wereldkaart van verschillende kleuren tegels gemaakt, waar de ontdekkingsreizen van de Portugezen aangegeven waren. Erg mooi gemaakt. Toen was t tijd voor koffie, met overheerlijke gebakjes, Pasteis de Belém, gemaakt van bladerdeeg met een soort banketbakkersroom. Heerlijk! Daarna hebben we de Moorse wijk bekeken. Hier worden vaak festiviteiten gehouden, dan fungeert de straat als podium. S'middags zijn we op eigen gelegenheid door Lissabon gaan wandelen. Wat geshopt, gegeten en aan t water gezeten. Er lagen grote cruiseschepen aan de wal. De laatste dag zijn we naar Sintra geweest. Hier was t koninklijk paleis te zien. Verder nog koffie gedronken en wat straatjes bekeken, erg steil! De straat was wat nat van de motregen en de steentjes werden daardoor spekglad! Verder richting de Boca do Inferno. Dit is de meest westelijke punt van Europa. Een steile rotswand aan de kust. En een vuurtoren. T was jammer dat t mistig was, hierdoor kon je weinig zien. We hebben toch nog een glimp van de zee opgevangen. Toen we bijna de bus ingingen trok de mis net op. Hierna richting Cascais, een badplaats aan de Portugese kust. We zijn even op t strand geweest en hebben wat door de straatjes geslenterd waar ook een soort rommelmarkt was. En natuurlijk wat gewinkeld! S'avonds met de taxi naar de Fadoavond. Deze werd door onze reisleidster Nicole georganiseerd als afscheidsavond. Een erg leuke avond, met verschillende zangeressen en zangers. Onderwijl lekker gegeten. De volgende morgen na t ontbijt zijn we vertokken richting t vliegveld om weer terug te vliegen naar Nederland.

Spanje/ Portugal dag 6 en 7

14-08-2016 en 15-08-2016

Vandaag zijn we in Portugal aangekomen. Eerst het plaatsje Elvas bezocht, waar een groot verdedigingswerk te zien was en een aquaduct. Ook nog een mooie kerk bekeken. Onderweg zien we de marmergroeven, waar de streek om bekend staat. Verder naar t plaatsje Estremoz. Een prachtig plaatsje met een kasteel. Het heeft een boven- en een onderstad, dat wil zeggen een oud en een nieuwer gedeelte. Dat betekende een flinke klim naar boven naar t oude deel. Hier hadden ze n.l. geen roltrap ;-). Hierna reden we naar Evora. Ook weer een heel mooi stadje. We overnachten hier. Het hotel heeft een fijn zwembad, wat heerlijk is na een drukke warme dag. De volgende morgen starten we vanuit t hotel met een wandeltocht. De koffers gaan in de bus, die we na de middag pas weer terug zien. Tijdens de wandeltocht zien we t koninklijk paleis. We bekijken alleen de buitenkant. Hierna bezoeken we de kathedraal van Evora. Prachtig om te zien! Een heel andere bouwstijl dan wij gewend zijn. Allemaal aparte nissen waar in iedere nis een andere heilige was afgebeeld, met beelden en schilderijen. Er is enorm veel bladgoud gebruikt, dat vroeger uit Zuid Amerika is gehaald. Een apart onderdeel van de kathedraal is de bottenkerk. Deze kerk is opgemetseld uit schedels en andere botten van 5000 mensenlijke skeletten. Door t ruimen van t kerkhof, waren ze daaraan aangekomen. Zeer indrukwekkend en een beetje luguber. Er was daar ook nog een museum met kerststallen uit de hele wereld, van een verzamelaar en een museum met goud en zilverwerk, kleding en schilderijen. Als afsluiting nog een andere kerk bezocht, en een romeinse tempel bekeken. Na een kop koffie en een broodje, weer terug naar t hotel gewandeld, waar onze bus klaar stond voor het vertrek naar Lissabon. In Lissabon aangekomen hebben we een brug over de Taag bekeken. Deze lijkt erg veel op de brug van San Francisco. T is de langste brug van Europa. Bij de brug staat een enorm beeld van Jezus van 110 meter hoog. Dit heeft erg veel weg van t beeld in Rio de Janeiro. Hierna naar ons laatste hotel van deze reis, waar we 3 nachten verblijven.

Spanje/ Portugal dag 4 en 5

12-08-2016/ 13-08-2016

Vandaag zijn we naar de plaatsjes Bejar en Candelario gereden. Bejar is een heel klein oud middeleeuws plaatsje waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Daar hebben we wat rondgewandeld en koffie gedronken. Hierna naar Candelario, ook weer een prachtig oud stadje. Er was een warenmarkt met heerlijk uitziende groentes en fruit. Ook even de kathedraal bekeken, en even een snack gegeten. S'middags naar een natuurpark in t gebied Extremadura. Hier hebben we een wandeling gemaakt die ongeveer een uur zou duren. T was zo zwaar door de hitte en de steile paden dat t eigenlijk niet te doen was. Han en ik zijn op een kwart van de route terug gegaan, omdat ik (Yvonne) t niet trok vanwege de hitte. Zelfs de terugweg was haast niet te doen. Helemaal kapot kwamen we weer bij de bus aan. Menno en Inge hebben de tocht wel volbracht, petje af! Wij waren niet de enigen die terug gegaan zijn. En iedereen vond t heel zwaar! We hebben overnacht in Plasencia. De volgende dag door naar Cáceres. Ook weer een prachtig middeleeuws stadje, de ooievaarsstad genoemd. Ook met een vrijwel geheel in tact gebleven stadsmuur. Hierna richting Mérida. Een stad met veel overblijfselen uit de Romeinse tijd. We hebben een Amphitheater bezocht en een gewoon Romeins theater. Het gewone theater was beter bewaard gebleven dan het Amphitheater. Er was ook nog een tempel, de tempel van godin Diana, een Romeins huis en een museum. Het museum was de moeite waard. Er lagen allemaal voorwerpen en er hingen mozaïeken, erg mooi. Door het drukke programma komen de verhalen wat onregelmatig.

Spanje/ Portugal dag 3

11-08-2016

Vertrokken vanuit Madrid, naar Avilla. Een mooi oud stadje met een stadsmuur die helemaal in tact was. De muur heeft 88 torens. Avilla is de hoogst gelegen stad van Spanje op 1130 meter. Vanaf de bus weer met een roltrap omhoog naar t oude centrum. We hebben zelf rondgewandeld en lekker koffie gedronken. Bij een bakkertje wat broodjes gekocht en op een bankje opgegeten. S'middags rijden we door naar Salamanca. Een universiteitsstad waar per jaar heel veel binnen en buitenlandse studenten komen. Salamanca is een prachtige stad uit de tijd van de Renaissance en staat vermeld op de wereld erfgoedlijst van Unesco. We hebben de oorspronkelijke universiteit bezocht, wat nu als museum fungeert. Een mooi oud gebouw, waar zelfs nog schoolbanken staan uit 1600. De enorme kathedraal is echt de moeite waard om te bekijken. Het is een dubbele kathedraal omdat de oude te klein werd en er een stuk aangebouwd is. Op t hele grote Plaza Mayor (stadsplein) hebben we lekker in de schaduw wat gedronken en een ijsje gegeten. Elke stad of stadje heeft een Plaza Mayor. We hebben nog wat rondgelopen en foto's gemaakt totdat we weer moetsen verzemalen bij de bus. Salamanca is een prachtige historische stad!

Spanje/ Portugal dag 2

10-08-2016

Vanmorgen om 08.15 in de bus richting Toledo. Wat is dat een mooie stad! Veel oude gebouwen. Toledo is een historische stad. Een van de bekangrijkste oude steden van Spanje. Voor Madrid was dit de hoofdstad. Het heeft mooie stadsmuren en het heeft een moors- christelijke geschiedenis. Om in de oude stad te komen werden we afgezet bij een enorme roltrap, die in delen de berg op ging waarop de stad Toledo vroeger is gebouwd. Eerder was pad of trap waarlangs je naar boven kon. Alleen de bewoners zelf mochten er met de auto komen. Het heeft ook een Joodse wijk, waar we doorheen zijn gelopen. In de synagoge valt op, dat er zowel moorse als christelijke invloeden zijn aangebracht in de loop der jaren. Het is uiteindelijk een museum geworden. We zijn ook in een voorportaal van een kerk geweest waar het befaamde schilderij van El Greco hangt, waarop afgebeeld wordt dat een burgemeester van Toledo door engelen naar de hemel gebracht wordt. De stad heeft prachtige kleine straatjes. Leuk om doorheen te lopen. We hebben met uitleg van de plaatselijke gids een grote kathedraal bekeken. Daar was o.a. een enorme monstrans te zien van 2.5 m hoog, die van goud en edelstenen is gemaakt. Deze wordt nog steeds 1x per jaar gebruikt bij de processie. De man die het gemaakt heeft is er 4 jaar mee bezig geweest. Hierna hebben we op eigen gelegenheid nog rond gelopen. Daarna weer terug naar t hotel in Madrid.

Spanje/ Portugal dag 1

09-08-2016

Gisteravond zijn we met Menno en Inge naar Badhoevedorp gereden, waar we in t Dorint hotel hebben overnacht, zodat we niet vandaag nog naar Schiphol hoefden te rijden. De controles vielen erg mee. Er waren marechaussee's aanwezig, maar op zich duurde t niet lang. We moesten lang wachten op de KLM, voordat we toestemming kregen de koffers zelf in te checken. We waren om 04.10 uur op Schiphol en de KLM was er pas om 05.00 uur. De vlucht was om 07.00 uur. Na een voorspoedige vlucht waren we om 09.15 al in Madrid. Daar werden we leuk ontvangen door onze reisleidster Nicole. Een spontane meid, die al 20 jaar in t vak zit en die erg gedreven is om het ons allemaal naar de zin te maken. We zijn met 23 man. Vanaf t vliegveld zijn we direct aan de citytour door Madrid begonnen. Een moderne stad met een oude kern. Hoeverder we naar t oude centrum kwamen hoe interessanter wij t vonden. Onderweg zijn we gestopt bij een stierenvechtersarena uit 1928, in Moorse stijl, voor een fotostop. Een erg mooi gebouw. Er zijn veel pleinen (rotondes) met grote beelden, met of zonder fontein. In een park stond het beeld van Cervantes; dit was een beroemde schrijver in Spanje. Daar stond ook een beeld van Don Quichot te paard en zijn hulpje Sancho Panchez op een ezel. Verder hebben we nog het voetbalstadion van Real Madrid aan de buitenkant bekeken. Hierna hebben we vrije tijd gekregen om zelf door de stad te lopen en te lunchen. We hebben door de straatjes gedwaald en op t Plaza Mayor rondgelopen. Een heel groot plein omgeven door gebouwen. Later terug gelopen naar t punt waar we uit t ondergrondse busstation kwamen. Dat is naast t koninklijk paleis. Dit hebben we van buiten bekeken en zijn in de stadstuin in de schaduw gaan zitten om bij te komen van de wandeling, t was erg warm, en te wachten tot de bus weer kwam om ons op te halen. Uiteindelijk aangekomen in ons hotel waar we twee nachten verblijven. S'avonds een enorme onweersbui. Om 20.00 gegeten in t hotel, en hierna nog gezellig wat gedronken met z'n vieren bij ons op de kamer. Op tijd naar bed want om 06.20 gaat de wekker weer voor de volgende trip!